Kūno masės indekso skaičiuoklė

Kokia KMI svorio indekso reikšmė?

KMI
mažiau kaip 18.5
18.5 ir daugiau, mažiau kaip 25
25 ir daugiau, mažiau kaip 30
30 ir daugiau
Reikšmė
nepakankamas svoris
normalus svoris
antsvoris
nutukimas

Kūno masės indekso skaičiuoklė (KMI) – tai kūno dydžio matas, žmogaus kūno masės ir ūgio kvadrato santykis. Gautas skaičius naudojamas kaip rodiklis leidžiantis įvertinti  ar žmogaus kūno masė yra normali.  Šio skaičiaus pagalba galima nustatyti ar žmogus turi antsvorį, nutukimą, svorio trūkumą. Skaičiuoklė naudojama medicinoje, taip pat ją naudoja ir mitybos specialistai. Ji buvo sukurta tarp 1830 – 1850 metų belgų erudito Adolphe Quetelet.

KMI skaičiuoklės pagalba gauti skaičiai yra klasifikuojami į grupes:

  • nepakankamas svoris – 18,5
  • normalus svoris – 18,5-24,99
  • viršsvoris – 25-29,99
  • nutukimas – > 30

KMI skaičiuoklė buvo sukurta tam, kad žmonės galėtų klasifikuoti savo kūno masę ir galėtų stebėti pokyčius. Gydytojai skaičiuoklės dėka gali diagnozuoti įvairias ligas.

Kodėl sveikas kūno svoris yra svarbus?

Sveiko svorio pasiekimas ir išlaikymas yra svarbus visai bendrai žmogaus būklei ir sveikatai. Pasiektas ir išlaikomas tinkamas svoris padeda užkirsti kelią ir sumažina riziką susirgti įvairiomis ligomis. Jeigu jūs turite antsvorio arba esate nutukęs, jums gali grėsti rizika išsivystyti rimtoms sveikatos problemoms.

Dažniausios sveikatos problemos turint antsvorį ar nutukimą:

  • širdies ligos
  • kraujagyslių sistemos sutrikimai
  • aukštas kraujospūdis
  • 2 tipo diabetas
  • tulžies akmenys
  • kvėpavimo sutrikimai
  • įvairios vėžio formos, dažniausiai krūties, gimdos ir žarnyno
  • insulto rizika
  • osteoartritas (sąnarių liga)
  • miego apnėja (pakartotinis kvėpavimo nutrūkimas miego metu)

Per mažas kūno svoris padidina rizika susirgti osteoporoze (kaulų tankumo mažėjimas) ir anemija (per mažas eritrocitų ir/ar hemoglobino kiekis kraujyje).

Išlaikyti normalų kūno svorį labai svarbu, nes:

  • sumažina įvairių ligų susirgimo riziką
  • pagerina bendrą savijautą
  • žmogus tampa energingesnis
  • pagerina ne tik fizinę, bet ir emocinę būklę

Kas yra antsvoris ir nutukimas?

Žmogaus kūno svoris susidaro iš raumenų, kaulų, riebalų ir/arba vandens. Nutukimas turi didelį kiekį papildomų kūno riebalų. Kūno masės indeksas (KMI) yra naudinga priemonė norint sužinoti ar žmogus neturi antsvorio arba nutukimo. Nors KMI skaičiuoklė nenustato kūno riebalų tiesiogiai, bet padeda įvertinti bendrą kūno masės situaciją.

Jei jūsų gautas skaičius pagal KMI siekia nuo 25 iki 29,99, reiškia jūs turite antsvorį. Tokiu atveju būtina kreiptis į gydytoją, nes per didelis kūno svoris sukelia riziką susirgti tam tikromis ligomis.

Jei jūsų KMI siekia 30 ir daugiau, jūs turite nutukimą. Šiuo atveju reiškia, kad jūs esate didžiausios rizikos zonoje. Būtent todėl turite nedelsiant kreiptis į gydytojus ir keisti savo gyvenimo būdą. Gydytojas rekomenduos daugiau fiziškai judėti, sportuoti ir keisti savo mitybos įpročius. Ignoruojant nutukimą rizikuojate susirgti visomis ankščiau išvardintomis ligomis.

Nutukimas yra skirstomas į nutukimo laipsnius:

  • I° nutukimas – nedidelis, KMI – 25-29,9
  • II° nutukimas – vidutinis, KMI – 30-39,9
  • III° nutukimas – sunkus nutukimas, KMI – > 40

Kitas svarbus galimo nutukimo lygmuo – liemens apimtis. Centrinis pilvo nutukimas dažniausiai nulemia širdies ir kraujagyslių ligas. Didžiausia rizika kyla jei vyro juosmens apimtis viršija 102cm, o moters 88cm. Kuo labiau didėja KMI tuo didesnė grėsmė mirti staigia mirtimi, todėl labai svarbu neignoruoti, o imtis tam tikrų priemonių – kūno svoriui ir apimčių mažinimui.

KMI skaičiuoklė pagal amžių

Norint sužinoti savo KMI reikia kūno svorį kilogramais, padalinti iš savo ūgio (metrais) kvadratu. Pavyzdžiui jei jūsų ūgis 1,80, o svoris 76kg, tai 1,80 (kvadratu) =  3,24. 76 padalinti iš 3,24 =  KMI 23,46.

Tačiau kiekviename amžiaus tarpsnyje vyrauja skirtingos skaičiaus normos. Tad pateiktoje lentelėje galite pasižiūrėti koks turėtų būti normalus suaugusiųjų kūno svoris pagal amžių.

ŪGIS                                                       AMŽIUS IR VIDUTINIS SVORIS
20-2930-3940-4950-5960-69
14848,452,354,753,252,2
15048,953,956,555,754,8
15251,055,059,557,655,9
15453,059,162,460,259,0
15655,861,566,062,460,9
15858,164,167,964,562,4
16059,865,869,965,864,6
16261,668,572,268,766,5
16463,670,874,072,070,0
16665,271,876,573,871,5
16868,573,778,274,873,3
17069,275,879,876,875,0
17272,877,081,777,776,3
17474,379,983,779,778,0
17676,882,484,680,579,1
17878,283,986,182,480,9
18080,987,788,184,181,6

KMI skaičiuoklė vaikams

Apskaičiavus vaikų KMI nereikėtų atsakymų ieškoti suaugusiųjų reikšmės lentelėje, vaikų KMI skaičiaus reikšmė skiriasi. Gautas vaiko ar paauglio KMI skaičius turi būti atžymimas specialioje KMI amžiaus ir ūgio lentelėje. Lentelės pagalba galima nustatyti procentilio laipsnį. Būtent procentiliai gali nurodyti kūno mases indekso ryšį tarp to paties amžiaus ar lyties vaikų. Pavyzdžiui jei vaiko KMI yra 24 ir procentilė 80, tai reiškia, kad vaiko KMI 80-oji, palyginti su 100 tipiškų šio amžiaus vaikų. KMI procentilių vertės yra tokios pačios, bet kokio amžiaus vaikams.

Svorio kategorija ir procentilio vertė:

  • per mažas svoris – mažiau nei 5 procentiliai
  • normalus svoris – 5 – 85 procentiliai
  • antsvoris – 85 – 95 procentiliai
  • nutukimas – 95 ir daugiau

Vaikų KMI patartina sekti nuo 2 metų amžiaus, tai reikalinga tam, kad kuo greičiau būtų galima nustatyti vaikų svorio problemas. Norint kuo tiksliau vaikui nustatyti KMI reikėtų žinoti tikslius vaiko ūgio ir svorio matmenis, tiksliai apskaičiuoti vaiko KMI ir nustatyti procentilį. Pamačius, kad vaikas turi antsvorio ar turi nutukimo riziką, reikėtų kreiptis į gydytoją tam, kad šis nustatytų kur yra kaupiamos kūno riebalų atsargos. Riebalų pertekliaus kaupimas organizme, gali sukelti rimtų sveikatos problemų net ir vaikams, ar paaugliams, tokių kaip: širdies ir kraujagyslių ligos, diabetas, miego apnėja, astma. Taip pat vaikai, turintys antsvorio, gali jausti psichologinį diskomfortą, patirti psichologinį stresą. Tiek vaikams, tiek suaugusiems rekomenduojama visuomet laikytis sveikos mitybos principų ir būti fiziškai aktyviems.

Tiesa, vaikams ir paaugliams negalima tiksliai nustatyti svorio grupės, nes vaikų kūno svoris gali kisti kas mėnesį, dėl spartaus vaiko augimo. Vaikams negalima nustatinėti KMI pagal suaugusiųjų KMI apskaičiavimo formulę, nes suaugusiųjų KMI skaičiuoklė pateikia skaičių, kuris visai nesusijęs su amžiaus ir lyties specifika. Būtent todėl reikalingos procentilės norint apskaičiuoti tikslų vaikų kūno masės indeksą.

KMI skaičiuoklė ir medicina

KMI nėra pakankamai tikslus, jis gali rodyti nutukimą ar viršsvorį raumeningam žmogui, dėl raumenų masės ir svorio trūkumą senyvo amžiaus asmenims, dėl raumenų atrofavimo. Todėl jei vaikų ar suaugusiųjų KMI rodo antsvorį ar nutukimą, gydytojas turėtų imtis ir kitų diagnostikos būdų, tokių kaip: odos svorio matavimas (parodo kiek riebalų yra vaikų ar suaugusiųjų organizme), mitybos ir fizinio aktyvumo vertinimus, šeimos ligų istorijų aptarimas, genetikos analizė. Tik atlikęs šiuos diagnostikos būdus gydytojas gali sudaryti mitybos ir fizinio aktyvumo rekomendacijas.

Energijos balansas

Energijos balansas yra svarbus išlaikant sveiką svorį. Energijos ar kalorijų kiekis, kurį gaunate iš maisto produktų ir gėrimų (energija Į), yra subalansuotas su energija, kurią jūsų kūnas naudoja tokiems dalykams kaip kvėpavimas, virškinimas ir fizinis aktyvumas (energija IŠ):

  • tas pats energijos kiekis Į ir energija IŠ, išeinanti per laikotarpį = svoris išlieka toks pat (energijos balansas)
  • daugiau energijos Į negu IŠ per laikotarpį = svorio padidėjimas
  • daugiau energijos IŠ negu Į per laikotarpį = svorio sumažėjimas

Norint išlaikyti sveiką svorį, jūsų energija Į ir IŠ turi būti tiksliai subalansuota kasdien. Tai yra balansas, kuris laikui bėgant, padeda išlaikyti sveiką svorį.

Jūs galite pasiekti ir išlaikyti sveiką svorį, jeigu:

  • laikysitės sveikos mitybos, o jei turite antsvorio ar esate nutukęs, sumažinsite kalorijų paros dozę iki 500 kcal
  • būsite fiziškai aktyvus
  • apribosite laiką, kurį praleidžiate būdamas fiziškai neaktyvus

/ 5.

As you found this post useful...

Follow us on social media!

We are sorry that this post was not useful for you!

Let us improve this post!